22.10.2018
Henkilökohtaisen budjetin kokeilu ikääntyneiden palveluissa edellyttää uudenlaista ajattelua

– Palveluja ei valitakaan ennalta määritellyistä palveluista, vaan palvelut räätälöidään vastaamaan asiakkaan palveluntarpeeseen. Aikaisemmin mahdottomilta tuntuneet palvelut voivatkin olla mahdollisia, kuvailee palveluohjaaja Ann-Christine Järf-Rex henkilökohtaisen budjetin kokeilua.

Työntekijän on ajateltava ennen kaikkea asiakaslähtöisesti, mutta myös luovasti. Vaasassa palveluohjaajina (case managereina) toimii terveydenhoitaja ja sosionomi -työpari.

– Tämä työpari on ollut nappivalinta kokeiluun. Heidän osaamisensa täydentävät toisiaan hienosti! projektipäällikkö Pirjo Wadén toteaa.

Perustana asiakkaalla todettu palveluntarve ja siihen vastaaminen

Asiakassuunnitelman laatiminen ja asiakkaan kuuntelu ovat avainasemassa. Palveluohjaajan on autettava asiakasta näkemään uusia vaihtoehtoja, sillä ikäihmiset eivät ole tottuneita valitsemaan. Mitä tarvitset asuaksesi kotona viiden vuoden kuluttua? palveluohjaaja Aliisa Öling kysyy asiakkaalta.

 – Asiakkaat ovat lähteneet ennakkoluulottomasti ja rohkeasti mukaan. Emme saaneet myönnettyä henkilökohtaisia budjetteja niin nopeasti kuin halusimme, mutta onneksi asiakkaamme ovat olleet ymmärtäväisiä. Tämähän on uutta meille kaikille. Omat haasteensa tuo muutoksessa oleva sote-uudistus sekä uusi valinnanvapauslaki, joka vaatii vielä tarkennuksia, kuvailee projektipäällikkö Pirjo Wadén kokeilun etenemistä.

Myös asiakassuunnitelman seuraaminen ja päivittäminen ovat tärkeitä, sillä ikäihmisten tuen tarpeissa tapahtuu usein merkittäviäkin muutoksia lyhyellä aikavälillä.

Kokeilu etenee ymmärryksen ja osaamisen kasvaessa

Suurena haasteena on ollut henkilökohtaisen budjetin arvon laskeminen, sillä perustana tulee olla todelliset kustannukset palveluntuotannossa. Lisäksi kaikilla kunnilla ei ole käytössä palveluseteleitä. Kustannuksien tuleva ”STM:n liukumamalli” kiinnostaa, koska osallistujakunnilla on eroja palvelujen tuotantohinnoissa. Esimerkiksi kotihoidon tuotantohintoihin vaikuttaa myös kotihoidon ajomatkojen pituus. Herääkin kysymys: Pitäisikö kauempana asuvan asiakkaan budjetilla olla suurempi arvo kuin keskustassa asuvan?

– Osaaminen on lisääntynyt huikeasti lyhyessä ajassa. Henkilökohtaisesta budjetista on tullut palveluohjaajan yksi työkalu, kertoo Järf-Rex kokeilun tuomasta muutoksesta.

Kokeiluun on tullut mukaan uusia palvelusetelituottajia ja Soteuttamot ovat toimineet konseptina hyvin. Palveluntuottajien ja palveluohjaajien välinen yhteistoiminta on synnyttänyt uusia, paremmin asiakkaan tarpeisiin kohdennettavia palvelupaketteja.


Henkilökohtaisen budjetin kokeilu Pohjanmaalla

Pohjanmaalla henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilussa ovat mukana Vaasan, Pietarsaaren ja Närpiön sosiaali- ja terveystoimet. Kohderyhminä ovat 55 vuotta täyttäneet omaishoidon tuen asiakkaat (Vaasa) sekä kotona asuvat, useita palveluja tarvitsevat asiakkaat (Närpiö ja Pietarsaari). Kokeilu saa jatkoa ensi vuodelle. Kokeilun jatkolle on myönnetty valtionavustusta 520 000 euroa.

Siirry "Uutiset ja tiedotteet"-sivulle
Päivitetty 07.11.2018, Kello 08.36, Petra Fager.